Ve čtvrtek 18. 6. uspořádali šachisté Městského domu dětí a mládeže ve Vlašimi, v rámci projektu Domeček – ŠABLONY II, plánovaný projektový den. Tento v sobě zahrnoval soutěž v pexesu. Pedagogem projektového dne byl Lukáš Filip a odbornicí z praxe Zuzana Moudrá.
Vlastní realizaci předcházela pečlivá příprava spojená s objednáním a výzdobou hracího prostoru a pak vhodný výběr pexes, neboť se přihlásily děti rozdílného věku. Příprava diplomů, drobných cen a tabulek potřebných k hodnocení. Stanovení systému soutěže a zajištění pomůcek. Do soutěže byla zapojena tato pexesa: Safari, Dinosauři, Hrady a zámky, Rozhledny, Auta celého světa, ZOO Praha, Auta, Moje první pohádky, Moje první lesní zvířátka, Hračky, Pohádky, Krteček, Hurvínek, Pat a Mat, Letadla, Traktory, Nákladní automobily a jiné.
Cílem projektového dne byl rozvoj poznatků z oblasti fauny a flóry, zvířat v zoologických zahradách, typů aut, znalost pohádek, hraček a i anglických slovíček. Dále rozvoj schopností a dovedností, soužití ve skupině, rozvoj tvořivosti, představivosti, fantazie a zručnosti.
Hrálo se po dobu 4 hodin, ve dvou skupinách (starší a mladší) každý s každým. Přestávky byly opravdu kratičké, abychom vše ve stanoveném čase stihli. Soutěž děti velice zaujala a bojovaly statečně a brzy jim bylo jasné, že nezáleží na věku, ale na pozornosti a paměti. Soutěžící si procvičili nejen pozornost a paměť, ale načerpali i nové informace a znalosti z pexesových kartiček. O krátkých přestávkách jsme vedli i besedu nad jednotlivými pexesovými obrázky a vyprávěli si o nich. Děti se, například u zámků, svěřovali, které už navštívily, stejně zajímavá beseda byla i nad pexesem rozhleden.
Vítězkou ze skupiny starších dětí byla Natálie Štanderová, druhé místo obsadila Lenka Šťastná a třetí příčku Adam Štandera. Skupinu mladších vyhrál Matěj Žížala, druhé místo obsadil Tomáš Brixí a třetí místo obsadil Jakub Čáp. Projektového dne se zúčastnilo 14 šachistů a šachistek.
Předmětem reflexe bylo hodnocení jednotlivými účastníky, svěřovali se se svými zážitky a pocity, které se dostavily v rozhodujících okamžicích. Některé děti hovořily i o obavách, že prohrají, a tak ze strany pedagoga a odborníka následovala informace, že se musí s těmito pocity naučit pracovat a při častějším opakování soutěže už se tyto obavy vytratí. Vesměs ale byly názory účastníků na proběhlý projektový den kladné. Děti chválily i používaná pexesa, která byla nakoupena nově a neznaly je. Celý projektový den se líbil i pořadatelům Byly splněny stanovené cíle. Kladně byla kvitována i spolupráce rodičů s pořadateli projektového dne, kteří významně přispěli při přípravných pracích. Účastníky byl i kladně hodnocen celý projekt MŠMT a EU za poskytování prostředků, které slouží k dalšímu vzdělávání dětí a mládeže a tím i k tvorbě volnočasových akcí a rozšiřování zálib dětí.
Projektový den hodnotíme jako velice zdařilý, naplněny byly veškeré stanovené cíle, vybraná skupina účastníků aktivně spolupracovala. Splněn byl naplánovaný program. Spolupráce pedagoga volného času a odborníka z praxe naplnila v plném rozsahu 3 S, tj. společně naplánovat a připravit, společně zrealizovat a společně zhodnotit akci.
(Zaznamenala: Marie Filipová)
Buďte první! Přidejte komentář